İSKENDERİYE EKOLÜ VE MÜSLÜMAN FİLOZOFLAR - 2

                 
  İskenderiye Şehrinin ve Kütüphanesinin Kuruluşu

Makedonya Kralı İskender’in (M.Ö. 356 – 323) Doğuya yaptığı seferlerinde M.Ö. 331 yılında Mısır’ı hakimiyeti altına aldıktan sonra orada İskenderiye şehrini kurmuştur.[1] Yunan kültürünün doğu toplumlarına aktarılması konusunda önemli bir yer olan bu şehir, antik filozoflarla mısır kültürünü, doğu dinlerini ve stoacılık gibi bir çok farklı düşünceyi bir araya getirmiştir.  İskenderiye şehrinin ilim ve felsefe konusunda ön plana çıkmasının önemli sebeplerinden biri orada kurulmuş ve içerik olarak oldukça zengin olan bir kütüphanenin kurulması ve bilginler için zamanla önemi daha da artan bir cazibe merkezi haline gelmesidir. Zamanla Helenistik kültürün en büyük merkezi olan İskenderiye şehrinde toplanan bilginler arasında Eflatuncu, Aristotelesçi, Epikürcü, Stoacı ve Pisagorcu bilim adamlarının olması farklı düşünce ve kültürlerin bir araya toplandığı zengin bir mozaik yaratmıştır..[2]

iskenderiye kütüphanesi

Şehirde kurulan kütüphanenin kuruluşundan bir süre sonra burada görev alan Demetritos, Ptolemaios hanedanının siyasi iradesinin kendisine verdiği güçlü destek ve maddi imkânlarla bilimsel, felsefi ve dini içeriğe sahip birçok kitabın İskenderiye’deki kütüphaneye ulaşmasını sağlamıştır. [3] Demetritos’un çalışmaların neticesinde M.S. I. Yüzyılda bu kütüphanede 500.000’in üzerinde kitap bulunduğu tahmin edilmektedir. III. Ptolemaios, İskenderiye limanına uğrayan tüm gemilerde kitap araması yaptırmış ve elde ettiği kitapların birer kopyasını çıkartarak asıllarını kütüphaneye göndererek kopyalarını sahiplerine vermiştir. Bu dönemde Atina, Rodos ve Anadolu’da bulunan kütüphanelerdeki kitaplar satın alınmak suretiyle bu kütüphaneye getirilmiştir. Kütüphaneye içerik olarak bakılacak olursa, buranın aslında bir Yunan dili kurumu olduğu görülmektedir. Bununla beraber Mısırlıların kitapları, Yahudi dini ile ilgili eserler ile Zerdüştlüğe ait bazı tefsirler de bulunmaktaydı. [4]

İskederiye kütüphanesini kim yaktı?

Toplumun belli bir kesimin kabul ettiğinin aksine müslümanların bu kütüphanenin yakılmasıyla bir ilişkisi yoktur. Hz. Ömer Mısır'ı fethettiğinde kütüphane asırlar öncesin yakılıp küle çevrilmişti. Tarihi bilgiler İskenderiye Kütüphanesinin Julius Ceaser’ın doğuya yaptığı bir sefer sonucunda çıkan bir yangın neticesinde, 40.000 kadar kitabın zarar gördüğünü göstermektedir. Ancak Kütüphane zaman içinde birçok kez yıkıma uğramıştır. Kütüphane için asıl büyük yıkım M.S. 272 yılında şehirde bir arada yaşayan paganlarla Hıristiyanların çatışması sonucu harap olduğunu ortaya koymaktadır. M.S. 416 yılına gelindiğinde kütüphaneye dair hiçbir izin kalmadığı ortaya konulmuştur. Sadece birkaç hususi kütüphanenin varlığına dair bazı ipuçları bulunmaktadır.[5]



[1] Roy Macload, İskenderiye Kütüphanesi, çev. Elif Böke, s. 25

[2] Mehmet Bayraktar, İslam Felsefesine Giriş, TDV Yayınları, Ankara, 2012, s. 32

[3] Macload, age, s. 87

[4] Macload, age, s. 90

[5] Macload, age, s. 96-98

Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski