Farabi ve Ibn Sina'da Varlık

 Varlık Nedir?

Farabi’ye göre varlık sözü anlatılamayacak, tanımlanamayacak derecede zihinde açık, seçik ve yerleşik, sabit bir anlam taşımaktadır.

Ona göre varlık

-          En açık ve seçik, en geniş anlamlı bir sözdür.

-          Mahiyetten farklıdır.

-          Mahiyetin cüzlerinden biri de değildir.

-          Mahiyete arızdır. Yani onun asıl deyimi ile mahiyetin lazımıdır.



İbn Sina’ya göre varlık, başka hiçbir sözün kavramının içine giremeyecek derecede geniş ve genel bir sözdür. Çünkü varlığın, cinsi, faslı ve türü yoktur. Ancak her iki filozofa göre kendisinden daha çaık ve seçik olmamakla birlikte başka kelimelerin zihnin dikkatini ona çekmek için kullanılması, onu ifade emek üzere söz, işaret ve alametlerin onu hatırlatması mümkündür.

İbn Sina’ya göre varlık, 1. Mutlak varlık, 2. Zihinde varlık ve 3. Dış dünyada (ayanda) varlık olmak üzere üç kısımda incelenir. Zihinde varlıklar kavramlar ve anlamlardır. Zihin dışı varlıklar ise fertler, tek ve şahsiyet kazanmış gerçek varlıklardır. Mutlak varlıktan kastedilen ise zihin içi ve zihin dışı alanda bulunmayan, tamamen soyut, hiçbir kayıt ve şarta bağlı olarak bulunmayan saf varlıktır.

Felsefe tarihinde mahiyet ve varlığı birbirinden ayıran ilk filozof Farabidir.  Her şeyin bir mahiyeti bir de hüviyeti yani varlığı vardır. Farabi bu noktada hem Aristoteles’ten hem de Platon’dan ayrılır. Aristoteles, varlık ile mahiyeti birbirinden ayırmaz. Birini bilen diğerini de bilmiş olur.  Platon’da ise ideler varlığı meydana getirirler. Halbuki Farabi’nin mahiyeti varlığı gerektirmez.

Farabi, varlık mahiyet ilişkisi ile ilgili olark

a) Varlık mahiyete katılan bir nesne değildir.

b) Mahiyet, varlığı gerektirmez. Bir şeye katlılan nesne, o şeyin zatından dolayı o şeye katılmış olamaz. Katılmış olmak demek  şeyin zatında değil demektir.

c) Varlık mahiyetten başka bir şeydir.

d) Varlık ve mahiyet, varlığını başka bir yerden alacaktır. Bu zincirin sonsuza kadar gitmesi imkansızdır. Öyleyse varlığı ve mahiyeti aynı olan bir varlıkta son bulmalıdır.

Bir şeyin mahiyeti o şeyin anlamını içermez. İçerecek olursa cüzü olmuş olur. Halbuki mahiyet o şeyin bütünüdür. Mesela insanın mahiyeti insanlıktır. İnsanlık, cins olan hayvanlık ve fasıl olan düşünmeden ibarettir. İnsanın mahiyeti bu ikisinden hiçbiri değildir. Aksine bu ikisinin bir araya gelmesindedir.

İnniyet: Kendiliğinden zorunlu varlık. Var ve mevcut olma. Varlık anlamında felsefi terim. Farabi, varlığın kuvveti ve tekidi bakımından mevcudatın en mükemmeli olmasından dolayı kendiliğinden varlığa “inniye” demektedir. Bazen bir şeyin varlğına onun inniyeti de denir. Bu anlamda inniyet cevher ile eş anlamlı kullanılmıştır. Gazzaliye göre inniyet, mahiyetten ayrı olarak varlıktan ibarettir.

 

Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski